< Terug naar routes

Van Arnhem naar Rotterdam

Circa 114 km

Probeer Waterkaarten 7 dagen gratis

Klaar om te varen? Download Waterkaarten hieronder voor Apple, Google of Windows. De eerste 7 dagen zijn gratis, zonder verdere verplichtingen.

Op het moment van schrijven lig ik in Rotterdam. Vorige week, dinsdag 4 juli, ben ik in één ruk vanuit Arnhem naar Rotterdam gevaren in een tocht van bijna 14 uur. Dat was niet per se de bedoeling en een tussenstop was eigenlijk wel fijn geweest, maar ik begreep dat storm Poly de dag erop de kop op zou steken en hebben we (mijn scheepsmaat en ik) besloten om in een keer door te varen.

Om 07:15 vertrokken we uit Arnhem, om over de Rijn, Lek en Nieuwe Maas rond 20:45 in de Erfgoedhaven van Rotterdam af te meren. An sich is dat een simpele route over groot water; slechts drie sluizen (bij Driel, Amerongen en Hagestein) op de route en tot aan die laatste sluis kwamen we weinig beroepsvaart tegen. Pas in de buurt van Rotterdam waar de Lek overgaat in de Nieuw Maas en Noord wordt het echt druk met plezier en beroepsvaart en verschillende passagiersschepen en watertaxi’s.

Om 07:15 varen we Arnhem uit

Rotterdam

Ik houd van Rotterdam. Wanneer we de sector Maasbruggen in varen en ik onder de Brienenoordbrug de brugwachter van de Boerengat- en Oostbrug heb gebeld om te vragen of hij met een kwartier de bruggen voor ons wil openen, zien we zoveel mooie uitzichten. Rotterdam-Zuid met de veranda en de Kuip, iets verderop de twee enorme potten pindakaas van Calvé, dan het inkijkje naar de Koningshaven met de iconisch ‘Hef’: de prachtige hefbrug met, vanaf ons gezien, de Erasmusbrug daar pal achter, even verder de Willemsbrug met de skyline erachter…allemaal prachtig.

Uitzicht op ‘de Hef’ met daarachter de Erasmusbrug

Ondertussen heeft de brugwachter me al via de marifoon opgeroepen om te melden dat ie in het brugwachtershuisje is gearriveerd bij de Boerengatbrug (hij bedient verschillende bruggen en moet steeds even verplaatsen om de pleziervaart te kunnen bedienen), ons heeft gezien en de brug gaat openen waardoor ik niet hoef te dobberen op de Maas tussen alle beroepsvaart. Dit gaat elke keer als ik in Rotterdam arriveer zo; echt een topservice.

Daarna fiets hij door naar de Oostbrug zodat we ook die kunnen passeren, hangt even uit het raam om te zwaaien en wij hem kunnen bedanken, en we meren af aan een prima steiger in de Erfgoedhavens.

Bijbootje

Vervolgens hebben mijn maat en ik direct de bijboot van de boot afgehaald en zijn we daarmee een rondje gaan varen door het maritiem district. ik heb er gewoond en gewerkt dus heb er een klein verleden, maar hoe deze stad zich in de afgelopen 30 jaar heeft ontwikkeld vind ik echt spectaculair.  Modern, maar met respect naar het verleden. En, het is een echte waterstad.

De (industrie)haven is de grootste van Europa, maar er zijn zoveel mooie uitzichten rond de Maas en het maritiem district. Het is écht een bezoek, al of niet met de boot, waard. De Erfgoedhaven heeft prima faciliteiten en een eigen kom voor passanten en ligt op wandelafstand van de terrassen van de Oude Haven, de Markthal en dus het centrum zelf.

Onze dochters lezen een boek op het achterdek in de Erfgoedhaven

Komende week vaar ik 200 meter verder naar een werksteiger waar ik het bovenwaterschip ga bijwerken. Schuren en plamuren om vervolgens de week erop weer op het droge te gaan om het schip te gaan lakken. Ontspanning door inspanning!