< Terug naar routes

Circa 146 km

Download deze route

Probeer Waterkaarten 7 dagen gratis

Klaar om te varen? Download Waterkaarten hieronder voor Apple, Google of Windows. De eerste 7 dagen zijn gratis, zonder verdere verplichtingen.

Na afgelopen zomer onderhoud aan mijn schip te hebben gedaan, heb ik nog dik 6 weken in Schiedam gelegen om vervolgens weer met een serieuze omweg terug naar Arnhem te varen om daar te gaan overwinteren.

Ik had de meest makkelijke route kunnen pakken door vanaf Schiedam, via de Nieuwe Maas, Lek en Rijn te varen, ware het niet dat ik op de HISWA-beurs de havenmeester van Zaltbommel tegenkwam.

Ik heb daar een poos gelegen en het daar altijd heel goed naar mijn zin gehad, en had als dank voor de fijne tijd daar al een poos een alcoholische versnapering aan boord liggen, dus ik beloofde hem die binnenkort langs te brengen…en dus met een omweg naar Arnhem.

Deel 1: van Schiedam naar Dordrecht

Onderweg van Schiedam naar Dordrecht hadden we vrienden aan boord

Dordrecht is aangesloten bij de Schepencarrousel en dus leek het me leuk om daar eens een poosje te gaan liggen. Sowieso staat Dordrecht natuurlijk bekend als een échte waterstad: de Noord, de Oude Maas en de Beneden-Merwede komen vlak voor het centrum bij elkaar. Episch centrum van de binnenvaart Zwijndrecht ligt er tegenover en de stad zelf heeft allerlei mooie grachten en plezierhavens.

We kregen een mooie plek aan de Wolwevershaven toegewezen, maar we moesten wel rekening houden met het tij. Het waterpeil kon zomaar anderhalve meter per 6 uur verschillen en dus werden de trossen nogal eens strakker en losser gezet om zodoende normaal tegen de palen langs de kade aan te leggen. De Wolwevershaven is een prima plek, pal tegen het historische centrum aan.

Kameraad Vincent stuurt het schip richting Zaltbommel

Kort na ons verblijf in Dordrecht gingen we verder: die flessen wijn moesten naar Zaltbommel vervoerd worden. De avond voor vertrek sprak ik een vriend, vroeg of hij zin had om mee te varen en zo geschiedde: Vincent voer mee van Dordrecht naar Zaltbommel.

Ook nu hadden we weer een prima dag uitgekozen qua weer: de zon aan de hemel en rond 10:30 vertrokken we richting Zaltbommel. Eigenlijk is dat nagenoeg één rechte lijn, qua route. De Beneden-Merwede wordt de Boven-Merwede en die loopt vervolgens over in de Waal. Prima vaartje om met de stuurautomaat te doen.

In praktijk betekent dat de afstandsbediening aanzetten, een koers vastzetten en daar met een knop op corrigeren. Af en toe een graad meer of minder tov van de uitgezette koers en de stuurautomaat doet z’n werk: hij houdt het schip, door stroming, wind, golfslag kaarsrecht op koers. Heerlijk en veel efficiënter dan zelf sturen.

Mijn schip is een platbodem en drift, door z’n geringe diepgang aan de boeg vrij snel alle kanten op: de stuurautomaat compenseert daar supersnel op.

Zaltbommel

Het uitzicht vanaf de ligplek in Zaltbommel

Zaltbommel voelt als thuiskomen. Ik heb mijn schip daar gekocht en heb daar lang gelegen. Een heerlijke haven, aan een hele leuke stad. Én dus met een hele aardig stel als havenmeester en havenmeesteres.

Daarnaast is de plek waar ik lang gelegen heb alles wat ik wil: gelegen aan een langssteiger met water en elektra. Daarnaast is de haven niet toegankelijk voor mensen die er niets te zoeken hebben: er zit een codeslot op beide ingangen. En de stad: het is klein maar heeft alles, en is op loopafstand van de steiger.

Wijk bij Duurstede

Aangezien we geen zin hadden om in één ruk, stroomopwaarts de Waal tot aan het Pannerdensch kanaal af te varen om vervolgens naar Arnhem door te steken, besloten we via het Amsterdam-Rijnkanaal naar Wijk bij Duurstede te varen. Al met al was dat een vaartje van 4,5 uur. En, de Prins Bernardsluis stond vanwege de lage waterstand permanent geopend, dus we hadden daar geen oponthoud.

Ook de Wijkse Haven in Wijk bij Duurstede is voor ons een bekende haven: pal tegen het gezellige centrum aan, bij de molen. Na één nachtje daar zetten verder koers naar Arnhem

Arnhem

Vlakbij de Nelson Mandelabrug ligt de mooiste woonboot van Arnhem

De laatste dag van onze reis hadden we ’s ochtends opeens regen. Na om 10 uur bij het havenkantoor (is het restaurant onder de molen) betaald te hebben, manoeuvreerden we ons van onze plek af, om koers te zetten naar Arnhem.

Sluis Amerongen is dan al vrij snel op de route en die werd snel genomen: 5 minuten wachten voor de deuren opengingen en we naar binnen konden. We voeren voorbij de middendeuren zodat er maar een ‘halve’ schutting gedaan hoefde te worden.

Daarna rustig aan doorgevaren richting sluis Driel, om uiteindelijk aan te komen in een droog en opgeklaard Arnhem. Hier liggen we voorlopig even: rond de kerstvakantie willen we in Friesland liggen, dus alle tijd om ons goed voor te bereiden.