< Terug naar routes

Daemes & Heeren | Loosdrecht-Kaag | Circa 46 km

Download deze route

Probeer Waterkaarten 7 dagen gratis

Klaar om te varen? Download Waterkaarten hieronder voor Apple, Google of Windows. De eerste 7 dagen zijn gratis, zonder verdere verplichtingen.

Loosdrecht, via Vinkeveen, Wilnis en Mijdrecht door naar de Pondskoekersluis in De Hoef en dan door de Tolhuissluis bij de Amstel, rechtsaf over de Drecht via Bilderdam en Leimuiden en daar duik je de Ringvaart van de Haarlemmermeer op om vervolgens over de Kaag in Warmond aan te komen.

GRIJZE DEKEN

Mijn broer en ik spreken om 7.30 uur af in jachthaven De Drechtakker in Loosdrecht. Het is mistig. Understatement. We kunnen geen hand voor ogen zien. Een grijze deken om ons heen. We vinden op Loosdrecht bijna blind onze weg omdat we daar al bijna ons hele leven varen. Toch is het spannend. En na een tijdje zeg ik: moeten we niet wat naar rechts Arno? Neuhh… zegt hij.

We willen de Weersluis pakken omdat de Mijndense Sluis pas om 9.00 uur begint met schutten. Uiteindelijk zijn we toch iets te ver doorgevaren en varen we een stukje door de Kalverstraat terug. Geen straf. In de herfst zijn de tuinen en eilandjes nog mooier dan in de zomer. De verkleurde hortensia’s zijn prachtig. De Weersluis gaat vrij snel. Een paar vissers draaien de handbediende sluis voor ons.

Weersloot

EERST KOFFIE

Mijn Wecosloep kan onder vrij lage bruggen door. Dat is in ons voordeel qua tijd. Tot nog toe varen we op bekend terrein. De Vecht, Amsterdam-Rijnkanaal oversteken, over de Nieuwe Wetering en Angstel door naar de Demmerikse Sluis. Daar moeten we onverwacht lang wachten. De brug-sluiswachter doet rustig aan en opent eerst een brug, gaat koffiezetten en bedient de sluis voor de andere kant. Als wij erin mogen varen maakt hij een praatje. Ik film en fotografeer maar hij wil per se niet in beeld. Dat respecteren we natuurlijk.

COLLEGAE…

We varen over de Geuzensloot richting Wilnis. Onderweg bij de lage bruggen ontmoeten we een paar collega’s. Ik ben zelf ook brugwachter in de Ronde Venen. Het gaat eigenlijk best voorspoedig. Dit is een vaargebied dat we nog niet kennen. Mijn broer is niet onder de indruk maar ik vind het super. Eigenlijk vind ik alles aan varen altijd super. Ook door bekende gebieden maar iets anders vind ik geweldig. Een nieuw avontuur…

Geuzensloot
De Veenmolen
Wonen aan het water

KOEK

Wilnis is echt heel klein, Mijdrecht maakt meer indruk. De kerktoren is een markant punt in het uitzicht. De Kerkvaart waar we na Mijdrecht op terechtkomen doet mij een beetje aan een Gronings landschap denken. Veel ruimte om je heen en een kaarsrechte vaart.

We komen om 12.15 uur (net op tijd want 12.30 – 13.30 is het pauze) aan bij de Pondskoekersluis waar we in gesprek raken met een vrouwelijke sluiswachter. Dat zie je niet vaak. Ik kan haar overhalen aan een interview mee te werken. Nee ik heb geen mail… zegt ze. Oeps. Dat wordt ouderwets met de post heen en weer teksten sturen dus. Men denkt dat Pondskoekersluis zijn naam dankt aan schippers die vanuit de vroegere Mijdrechtse koekfabriek koeken via de sluis vervoerden. Ze betaalden dan met een pond koek en konden zo het sluisgeld zelf houden.

Johannes de Doper
Kerkvaart
Geen brug te ver

OP WEG NAAR DE STAL

We duiken rechts de Kromme Mijdrecht op. En krom is ie… Bij de kruising gaan we linksaf naar het Amstel-Drechtkanaal. Daar zien we ineens ook meer sloepen. Als we aan de praat raken blijkt dat ze allemaal richting winterstalling varen. Niet zo verrassend in oktober.

In de Tolhuissluis kletsen we gezellig verder met de medesloepers. Er is niks zo leuk als met mensen praten die net zo gepassioneerd over het sloepvaren zijn als wij. De medesloepers varen rechtdoor en wij slaan rechtsaf. We varen weer alleen. Mijn broer, die slecht geslapen had, doet een dutje en ik mijmer wat voor me uit als we over de Drecht richting de Ringvaart (Haarlemmermeer) varen. Het is dan ongeveer 15.00 uur. Het verrast mij hoe snel het gaat. Op deze manier zijn we rond 16.00 uur in Warmond. Ik neem wat gas terug en geniet van de zon op mijn gezicht.

Kromme Mijdrecht
Oude Spoorbrug
Groote Sloot

GESCHIEDENIS

Pondskoekersluis is een schutsluis in de Kerkvaart waar deze aansluit op de Kromme Mijdrecht. De sluis ontsluit de vaarwegen in de Polder Groot Mijdrecht. De sluis is aangelegd tussen 1850 en 1900. De draaibrug vormde oorspronkelijk de enige verbinding over dit deel van de Kerkvaart. De sluisdeuren worden sedert 1998, toen een restauratie plaatsvond, niet meer met de hand bediend, maar elektrisch. Men denkt dat Pondskoekersluis zijn naam dankt aan schippers die vanuit de vroegere Mijdrechtse koekfabriek koeken via de sluis vervoerden. Ze betaalden dan met een pond koek en konden zo het sluisgeld zelf houden.